• Macskamedve

A hagyományos indián kultúrák öt nemet ismertek


Gyakori érv a transzneműek és nem-bináris emberek ellen, hogy hiszen a hagyományos kultúrákban csak férfiak és nők voltak, és a biológiai nem határozta meg a társadalmi nemet. Attól függetlenül, hogy ez érvnek elég gyenge (a hagyományos kultúrákban okostelefon se volt, de senki se kardoskodik amellett, hogy emiatt be kéne tiltani nálunk is), ráadásul nem is igaz.

A kétszelleműség fogalma újraértelmezi a nemi sokszínűség hagyományait

Az amerikai indiánok queerebbek voltak, mint gondolnánk!

Az észak-amerikai indiánoknál a kereszténység megjelenése előtt kettőnél több nem volt. Az Indian Country Today szerint a hagyományos indián kultúrák öt nemet ismertek: nő, férfi, kétszellemű nő, kétszellemű férfi és transznemű. A kétszelleműek (two-spirit) olyan emberek voltak, akik nem azonosultak születési biológiai nemükkel. Mint a felsorolásból is látható, egy részük a másik nemmel azonosult, mások viszont egyfajta harmadik nemben éltek.

Az Indian Country Today megállapítása annyiban leegyszerűsítő, hogy az egyes népcsoportok között jelentős különbségek voltak a nemek számát illetően. Volt, ahol csak kétszellemű (vagyis férfi testbe született) nők léteztek, kétszellemű (női testbe született) férfiak nem. Ha az áttekintést kiterjesztjük Dél-Amerikára is, ott az aymarák hét nemet ismernek, gyakorlatilag fokozatokként a férfi-nő skálán. Az sem volt egységes, milyen nemű partnere lehetett a kétszellemű embereknek.

Nagyon sok törzsnél elvárták tőlük a heteroszexualitást, vagyis a társadalmi nemük szerinti ellenkező nemű (de biológiai nemükkel azonos nemű) partnert kellett választaniuk. Ez sem volt azonban általános: a sosonoknál például egy two-spirit bármely nemű partnert választhatott, kivéve egy másik two-spiritet, úgy vélték ugyanis, hogy a kétszelleműek mind testvérei egymásnak, tehát egy ilyen kapcsolat incesztus volna. Természetesen aszexuális emberek is voltak a kétszelleműek között.

Ami azonban általánosan igaz, hogy a kétszellemű embereket elfogadták, sőt elismerésben részesítették. Sok törzsnél csak a legnagyobb harcosoknak jutott ki az a tisztesség, hogy kétszellemű feleségük legyen. Szerencsésnek számított az a család, amelynek kétszellemű tagja volt. Gyakran ők lettek a sámánok, hiszen az, hogy egyszerre férfi és női szemmel látják a világot, különleges képességnek és adománynak számított.

Szemben néhány más kultúrával, ahol születéskor döntötték el, hogy egy adott gyermeket a biológiai nemétől eltérő nemben nevelnek (ilyen volt pl. a Balkánon a „fölesküdött szüzek” intézménye), a kétszelleműség státuszába később, gyerek- vagy akár felnőttkorban lehetett bekerülni. Az ember nemét nem a biológiai tulajdonságai határozták meg, hanem a személyisége és a spiritualitása.

Egyes kultúrákban, ha valaki bejelentette, hogy kétszelleműként kíván tovább élni, azt ünnepélyes rítussal pecsételték meg. A kétszellemű ember bármikor vissza is válthatott biológiai nemébe, és nemi szerepei sem voltak szigorúan meghatározottak. A történelem egyik leghíresebb kétszellemű embere egy „Hunts Them and Kills Them” (Levadássza és Megöli Őket) nevű harcos volt, aki férfi testbe született, nő volt a házastársa, de ő maga nőként élt.

A „kétszellemű” kifejezés egy ernyőfogalom, maguknak a törzseknek saját szavaik voltak ezekre az emberekre: például a lakotáknál winkté (férfi, aki kényszert érez, hogy nőként viselkedjen), a navahóknál Nádleehí (aki átalakult), a csejenneknél Hemaneh (félig férfi, félig nő). Az európaiak a berdache vagy berdarche szót ragasztották rájuk, ezt azonban az amerikai indiánok sértőnek érzik (ugyanis perzsa szó és férfi szexrabszolgát jelent), és nem használják.

A kontinensre érkező európaiakat mélyen megbotránkoztatta a kétszelleműség jelensége, igyekeztek tehát eltitkolni a jelenségét. A kereszténység csak két nemet ismerő rendszerét erőltették rá az indiánokra, így a kétszelleműek gyakran rejtőzködni kényszerültek, sőt sokan az öngyilkosságot választották. Ennek ellenére Sabine Lang antropológus szerint még az 1920-as-30-as években is éltek kétszelleműek a törzsi közösségekben.

Az amerikai indián közösségek törzsi öntudatának növekedésével az ezredforduló környékén a kétszelleműség fogalma újra ismertté vált. Sok, akár városokban, akár rezervátumokban élő indián fiatal kétszelleműként határozza meg magát. Mára a fogalom kitágult és nemcsak a nemi identitást, hanem gyakran a szexualitást, illetve az indián közösségekhez való tartozást is jelenti.

Sabine Lang szavaival: „a kétszelleműség fogalma újraértelmezi a nemi sokszínűség hagyományait oly módon, hogy az a mai amerikai őslakos melegek és leszbikusok igényeinek megfeleljen” – és tegyük hozzá: a transz és nem-bináris emberekének is, akik szintén előképet fedeznek fel a hagyományos kultúrák two-spirit harcosaiban és sámánjaiban.

A two-spirit identitás fontos szerepet játszik a közösségépítésben és az aktivizmusban. Ahogy a … cikke végén szereplő idézet megjegyzi: akik vadul tiltakoznak az azonos nemű párok házassága ellen, elfelejtik, hogy a törzsi közösségekben ez évszázadok óta gyakorlat volt.

#gender #genderfluiditás #nemek #rainbowtainment