INTERJĂ TakĂĄcs Judit szociolĂłgussal, a Magyar TudomĂĄnyos AkadĂ©mia doktorĂĄval beszĂ©lgettĂŒnk a homoszexualitĂĄs (termĂ©szet elleni fajtalansĂĄg) magyar jogtörtĂ©netĂ©vel, Ă©s az ezzel kapcsolatos kutatĂĄsokkal, fĆleg az ĂĄllamszocializmus idĆszakĂĄra vonatkozĂłlag.
A szociolĂłgust MolnĂĄr GĂĄl PĂ©ter nemrĂ©g megjelent memoĂĄrkötetĂ©vel kapcsolatban is kĂ©rdeztĂŒk.
Az ĂĄllamot mindig jobban Ă©rdekelte a fĂ©rfi, mint a nĆi homoszexualitĂĄs.
A közĂ©pkorra Ă©s a kora Ășjkorra vonatkozĂłan talĂĄlhatunk forrĂĄsokat a termĂ©szet elleni fajtalansĂĄg (a homoszexualitĂĄs akkori megnevezĂ©se) vonatkozĂĄsĂĄban a magyar levĂ©ltĂĄrakban?
Sajnos eredeti forrĂĄsokra csak ritkĂĄn tĂĄmaszkodhatunk. A Budapesti FĆvĂĄrosi LevĂ©ltĂĄrban a 19. szĂĄzad vĂ©gĂ©tĆl talĂĄlhatunk iratanyagokat, korĂĄbbrĂłl sajnos elvĂ©tve vagy egyĂĄltalĂĄn nem is fogunk majd talĂĄlni. Sajnos a törtĂ©nelem viharai sorĂĄn sok dokumentum megsemmisĂŒlt, ezĂ©rt gyakran mĂĄs forrĂĄsokbĂłl Ă©s kutatĂĄsokbĂłl kaphatunk közvetett informĂĄciĂłkat arrĂłl, hogy a jog hogyan kezelte a termĂ©szet elleni fajtalansĂĄg kĂ©rdĂ©sĂ©t. PĂ©ldakĂ©nt emlĂthetĆ MĂĄtay MĂłnika âTörvĂ©nyszĂ©ki jĂĄtszmĂĄk: vĂĄlĂĄs Debrecenben, 1793-1848â cĂmƱ könyve, ahol a szerzĆ az adatgyƱjtĂ©s közben bukkant rĂĄ olyan bontĂłperes eljĂĄrĂĄsokkal kapcsolatos periratokra, ahol a termĂ©szet elleni fajtalansĂĄg is megjelenik. Egyes perekben felfedezhetĂŒnk ugyanis olyan utalĂĄsokat, melyek szerint a vĂĄlĂĄsban az is szerepet jĂĄtszhatott, ha egy fĂ©rjnek ânem teljesen termĂ©szetesâ kapcsolatai is voltak.
Vagy emlĂthetĆ egy mĂĄsik eset, amikor LegĂĄt Tibor ĂșjsĂĄgĂrĂł kutatĂĄsai hĂvtĂĄk fel a figyelmemet egy olyan 1963-as emberölĂ©si ĂŒgyre, melynek nyomozĂĄsa sorĂĄn az elkövetĆk leszbikus kapcsolatĂĄra is fĂ©ny derĂŒlt: itt egy fĂ©rjezett nĆ Ă©s annak barĂĄtnĆje öltĂ©k meg a fĂ©rjet elĆre megfontolt szĂĄndĂ©kkal.
Sajnos kevĂ©s arra az esĂ©ly, hogy a homoszexualitĂĄssal kapcsolatban több doboznyi anyag kerĂŒlne elĆ bĂĄrmelyik levĂ©ltĂĄrbĂłl, de 20. szĂĄzadi esetek dokumentumai mĂ©g elĆbukkanhatnak. NĂ©hol a levĂ©ltĂĄri mutatĂłkönyvek jelzik, hogy mely dokumentumok hiĂĄnyoznak. Az egyhĂĄzi levĂ©ltĂĄrakrĂłl nem tudok nyilatkozni, azokban nem vĂ©geztem kutatĂĄsokat. MeglĂĄtĂĄsom szerint a digitalizĂĄciĂł segĂtsĂ©gĂŒnkre lehet abban, hogy sokkal gyorsabban tudjunk majd anyagokat feldolgozni.
A Magyar Nemzeti LevĂ©ltĂĄr OrszĂĄgos LevĂ©ltĂĄra hatalmas iratanyagot Ćriz: itt mĂ©g rĂĄakadhatunk hasznos forrĂĄsokra. SajnĂĄlatos egyĂ©bkĂ©nt, hogy 2016 tavaszĂĄtĂłl huzamosabb ideig szĂĄmos 1945 utĂĄni iratanyaghoz egyĂĄltalĂĄn nem lehetett hozzĂĄfĂ©rni, jelenleg pedig mĂ©g mindig nĂ©mileg korlĂĄtozott a hozzĂĄfĂ©rĂ©s. Gondoljuk el, hogy ha pĂ©ldĂĄul hetente csak 2 doboznyi irat kĂ©rhetĆ ki ĂĄtnĂ©zĂ©sre, akkor mondjuk 300 doboz feldolgozĂĄsa legalĂĄbb 5-6 Ă©vnyi idĆbe telhet â ez pedig jelentĆsen lassĂthatja a tudomĂĄnyos munkĂĄt.
A magyar jogtörtĂ©netben a megalkotĂłjĂĄrĂłl, Csemegi KĂĄrolyrĂłl Csemegi-kĂłdexkĂ©nt ismert 1878. Ă©vi V. Ă©vi törvĂ©ny tartalmazott rendelkezĂ©seket a termĂ©szet elleni fajtalansĂĄgrĂłl. A XX. szĂĄzadban a viszonylagos nyugalmas 1920-30-as Ă©veket követĆen a II. vilĂĄghĂĄborĂș, majd az 1945-1989 közötti idĆszak is negatĂv Ă©rakĂ©nt vonult be az LMBTQI törtĂ©nelembe. Mit tudunk errĆl az idĆszakrĂłl? A nemrĂ©g megjelent MolnĂĄr GĂĄl PĂ©ter Ă©letĂ©rĆl szĂłlĂł kötet is azt tĂĄmasztja alĂĄ, hogy az ĂĄllamrendĆrsĂ©g foglalkozott a homoszexualitĂĄs kĂ©rdĂ©sĂ©vel.
Ăgy tƱnik, hogy MagyarorszĂĄgon az ĂĄllamot mindig jobban Ă©rdekelte a fĂ©rfi, mint a nĆi homoszexualitĂĄs, ahogy ĂĄltalĂĄban elmondhatĂł, hogy egy fĂ©rfiközpontĂș tĂĄrsadalomban a nĆk cselekedeteit kevesebb tĂĄrsadalmi figyelem övezte Ă©s övezi, mint a fĂ©rfiakĂ©t. Közös levĂ©ltĂĄri kutatĂĄsunk sorĂĄn P. TĂłth TamĂĄs kollĂ©gĂĄm egĂ©szen vĂ©letlenĂŒl talĂĄlt rĂĄ arra a jegyzĆkönyvre, miszerint 1958-ban ideggyĂłgyĂĄszokat hĂvtak össze Ă©s az Ć szakvĂ©lemĂ©nyĂŒk alapjĂĄn kezdemĂ©nyeztĂ©k ezeknek a cselekmĂ©nyeknek a dekriminalizĂĄlĂĄsĂĄt.
MolnĂĄr GĂĄl PĂ©ter könyve is jĂłl alĂĄtĂĄmasztja, hogy az ĂllambiztonsĂĄg hogyan hasznĂĄlta fel a homoszexuĂĄlis irĂĄnyultsĂĄgot a zsarolĂĄsra. ErrĆl magam is meggyĆzĆdhettem az ĂllambiztonsĂĄgi SzolgĂĄlatok TörtĂ©neti LevĂ©ltĂĄrĂĄban (ĂBTL), bĂĄr itt bĂĄrmilyen szenzitĂv adathoz, Ăgy a szexualitĂĄssal összefĂŒggĆ informĂĄciĂłkhoz mĂ©g kutatĂĄsi engedĂ©llyel egyĂŒtt is nagyon nehĂ©z hozzĂĄfĂ©rni. Itteni kutatĂĄsaim alapjĂĄn kĂ©szĂŒlt az âApostolokâ fedĆnevƱ ĂŒgyrĆl szĂłlĂł tanulmĂĄnyom, melyben arrĂłl Ărtam, hogy egy volt domonkosrendi szerzetesnĆ ĂĄltal fiatal vallĂĄsos nĆkbĆl szervezett csoportot Ășgy prĂłbĂĄltak felbomlasztani, hogy nĂ©vtelen leveleket kĂŒldtek a fiatal nĆk szĂŒleinek (mĂĄs felhĂĄborodott szĂŒlĆk nevĂ©ben), melyekben homoszexualitĂĄssal vĂĄdoltĂĄk meg a csoport vezetĆjĂ©t.
Az, hogy a levĂ©ltĂĄrban ezeket az aktĂĄkat betekintĂ©sre megkaphattam, azt bizonyĂtjĂĄk, hogy teljesen alaptalanok voltak a vĂĄdak a csoport vezetĆjĂ©vel szemben, mĂĄskĂŒlönben megtagadtĂĄk volna e dokumentumokhoz a hozzĂĄfĂ©rĂ©semet. Viszont az is elĆfordult, hogy az ĂBTL-ben szinte teljesen Ă©rtelmezhetetlennĂ© tett dokumentumokat egy mĂĄsik levĂ©ltĂĄrban megtalĂĄltam: az ĂBTL-ben ugyanis az aktĂĄkban szereplĆ szenzitĂv rĂ©szeket olvashatatlannĂĄ teszik a kutatĂłnak kiadott mĂĄsolatokban.
Az ĂŒgy egyĂ©b rĂ©szletei alapjĂĄn azonban felfedeztem, hogy ugyanennek az ĂŒgynek a periratai megtalĂĄlhatĂłk Budapesti FĆvĂĄros LevĂ©ltĂĄrĂĄban, ahol az ottani kutatĂĄsi engedĂ©lyem alapjĂĄn immĂĄr megismerhettem a korĂĄbban kitakart szenzitĂv rĂ©szleteket is. A kutatĂĄs eredmĂ©nyeinek közzĂ©tĂ©tele sorĂĄn egyĂ©bkĂ©nt mindig az ĂĄldozatok vĂ©delmĂ©re törekszem Ă©s szemĂ©lyes adataikat anonimizĂĄlom, mĂg pĂ©ldĂĄul az Ćket megfigyelĆk vagy beszervezĆk nevĂ©t Ă©s beosztĂĄsĂĄt is emlĂtem. A rendelkezĂ©sre ĂĄllĂł forrĂĄsok kapcsĂĄn azt is nagyon fontos figyelembe venni, hogy a levĂ©ltĂĄrban megĆrzött periratok mindig a regnĂĄlĂł hatalom kĂ©pviselĆinek a szempontjait tĂŒkrözik, ami sok szempontbĂłl torzĂtott reprezentĂĄciĂł. SzociolĂłguskĂ©nt engem a megfigyeltek, a megfigyelĆk es a megfigyeltetĆk ĂĄltal benĂ©pesĂtett tĂĄrsadalmi közeg Ă©rdekel: ahhoz keresek adatokat, hogy az adott korban az emberek Ă©letĂ©t milyen körĂŒlmĂ©nyek hatĂĄroztĂĄk meg.
Az ĂŒgynökaktĂĄk sorsa szintĂ©n Ă©rdekes. Sajnos ezeket elĂ©g nehĂ©z megtalĂĄlni, mivel szĂĄmos irat eltƱnt közĂŒlĂŒk. MolnĂĄr GĂĄl PĂ©ter esetĂ©ben tudni kell, hogy Ć egy elismert, jĂł stĂlusĂș szerzĆ volt, akinek a munkĂĄja emellett nagyon fontos kordokumentum. A tĂĄrsĂĄt a halĂĄla utĂĄn szerencsĂ©re nagyon sokan biztattĂĄk, hogy adassa ki ezt a kötetet.
Miért volt fontos a hatalomnak a melegek nyilvåntartåsa?
EgyrĂ©szt az informĂĄciĂłszerzĂ©s miatt, hiszen az ĂĄllamnak az ĂĄllampolgĂĄri titkok ismerete nagyon fontos volt. MĂĄsrĂ©szt a megszerzett informĂĄciĂł menedzselĂ©se rĂ©vĂ©n befolyĂĄsolni lehetett nemcsak az egyĂ©ni Ă©leteket, de tĂĄrsadalmi folyamatokat is. ErrĆl a kĂ©rdĂ©srĆl rĂ©szletesen Ărok a Meleg szĂĄzad cĂmƱ könyvemben.
Milyen tervei vannak a jövĆre nĂ©zve?
SzeretnĂ©m folytatni az elkezdett munkĂĄt egyrĂ©szt a korĂĄbban összegyƱjtött levĂ©ltĂĄri Ă©s egyĂ©b kutatĂĄsi anyagok feldolgozĂĄsĂĄval, mĂĄsrĂ©szt tovĂĄbbi anyagok gyƱjtĂ©sĂ©vel. CsiszĂĄr GĂĄbor irodalomtörtĂ©nĂ©sz kollĂ©gĂĄmmal pĂ©ldĂĄul Ă©pp egy olyan cikk ĂrĂĄsĂĄba kezdtĂŒnk, ami a homoszexualitĂĄs tĂ©makörĂ©nek 20. szĂĄzad eleji mĂ©dia-megjelenĂ©seit vizsgĂĄlja tĂ©rhasznĂĄlati szempontbĂłl.
KöszönjĂŒk az interjĂșt, Ă©s tovĂĄbbi sok sikert a munkĂĄjĂĄhoz!
TakĂĄcs Judit kutatĂĄsai terĂŒletei a csalĂĄdi gyakorlatok, a munka Ă©s csalĂĄd összehangolĂĄsa, az LMBTIQ+ emberek tĂĄrsadalmi helyzete, homofĂłbia, transzfĂłbia, HIV/AIDS prevenciĂł, antidiszkriminĂĄciĂłs Ă©s esĂ©lyegyenlĆsĂ©gi közpolitikĂĄk, Ă©s a (homo)szexualitĂĄs tĂĄrsadalomtörtĂ©nete.
#TakĂĄcsJudit #szociolĂłgia #LMBTjogok #LMBTjogtörtĂ©net #ĂĄllamszocializmus #MolnĂĄrGĂĄlPĂ©ter #homofĂłbia #interjĂș #TalabosDĂĄvidniLukĂĄcsNikolett #rainbotainment
Oszd meg cikkeinket Ă©s nyerj balatoni hosszĂș hĂ©tvĂ©gĂ©t. A rĂ©szletekrĆl bĆvebben itt.